On olemassa useita hyviä syitä, miksi meidän kaikkien tulisi käyttää kuulokkeita työssämme ja vapaa-ajalla. Olemme keränneet tähän muutamia ajatuksia siitä, miten me näemme asian.
- Kuulokkeet helpottavat vastapuolen puheen kuulumista.
- Vastapuoli kuulee sinun äänesi kirkkaammin ja selvemmin, koska sinun kuulokkeesi mikrofoni vähentää häiritsevää taustamelua. Kirkas ja selkeä äänenlaatu tukee myös positiivista yrityskuvaa!
- Kuulokkeiden avulla työhön ja itse asiaan keskittyminen helpottuu.
- Ja erityisesti vastamelukuulokkeiden avulla voit rakentaa parhaimmillaan aivan oman kuplasi keskelle vilkkainta avokonttoria ja pysyä aikatauluissa. Tämä automaattisesti vähentää stressiä tehokkaasti kun ei mene aikaa keskeytyksiin. Tehokkaiden vastamelukuulokkeiden avulla voit myös keskittyä puhelinpalaverehin keskellä toimistoa oman työpöydän äärellä ja myös olla varma, että taustan äänet eivät välityä vastapuolelle

Kuulokkeen moninaisten hyötyjen kautta organisaation työskentely on:
- tehokkaampaa
- ergonomisempaa
- nopeampaa
- laadullisesti parempaa
- turvallisempaa
☞ Näiden hyötyjen ansiosta organisaatio säästää rahaa!
☞ Kuulokkeen avulla vapautat itsesi “moniajoon” ja voit tehdä useita asioita yhtä aikaa. Voit käyttää tietokoneen näppäimistöä nopeammin ja tehokkaammin molemmilla käsillä, ajat autoa turvallisemmin kun hyödynnät Hands Free -ominaisuutta ja teet itse asiassa mitä tahansa asioita keskittyneemmin ja paremmin, koska sinun ei tarvitse pitää mm. matkapuhelinta korvalla tai olkapäätä vasten. Kuinka usein joudutkaan valitsemaan useita numeroita soittaessasi, jotta pääset hoitamaan asiaasi oikealle henkilölle, kuulokkeiden avulla numeroiden valinta on helppoa kun puhelin voi olla koko ajan edessäsi. Tai kun jonotusaika on esim. 10 min. siinä ajassa kun jonotat voi tehdä muita töitä samalla kun et joudu pitämään kuuloketta korvalla.
☞ Hyvä kuuloke suojaa kuuloasi kehittyneiden tekniikoiden ansiosta eliminoiden äkilliset äänipiikit. Huom. EU -direktiivi 2003/10/EC määrittelee työntekijöiden terveyden ja turvallisuuden minimivaatimukset, ja jotka työnantajan tulee ottaa huomioon tilanteissa, joissa fyysiset olosuhteet (ääni) voivat aiheuttaa terveysriskin ja erityisesti kuulovamman.
Oikean kuulokkeen valinta
Ei siis ole yhdentekevää millaisella kuulokkeella puhut, kuuntelet ja työskentelet. Markkinoilla on monenlaisia ja -tasoisia kuulokkeita, mutta löytääksesi juuri sen oikean mallin Sinun henkilökohtaisiin tarpeisiisi, kannattaa huomioida muutamia asioita. Tärkeimmät valintaan vaikuttavat asiat ovat MUOTOILU, KESTÄVYYS, TAUSTAMELUN VAIMENNUSKYKY, YHTEENSOPIVUUS sekä KÄYTTÖMUKAVUUS. Olemme tähän listanneet muutamia kohtia, jotka toivottavasti auttavat sinua valintaprosessissa.
Esimiesten on hyvä muistaa, että oikeilla laitevalinnoilla ja hankinnoilla voit jopa hankkia motivoituneempaa ja liikkuvaa työvoimaa sekä pitää heistä parempaa huolta tarjoamalla heille nykyaikaiset, mobiiliin työskentelytapaan kuuluvat työkalut. Laadukas ja monipuolinen hands free -kuuloke mahdollistaa kaikki heidän kommunikaatiotarpeensa helposti ja saumattomasti.
- Hyvä lähtökohta on ymmärtää MISSÄ kuuloketta käytetään – yhdessä pisteessä toimistossa, useassa eri pisteessä toimistossa, jatkuvasti liikkeessä, vain matkapuhelimen kanssa vai kenties sekä mobiilisti että oman työpöydän ääressä toimistossa?
- MINKÄ laitteen kanssa kuuloketta käytetään – kiinteän perinteisen pöytäpuhelimen, IP-puhelimen, matkapuhelimen, tietokoneen puhesoftan, neuvottelupuhelimen vai edellisten yhdistelmien kanssa?
- Seuraavaksi kannattaa miettiä sitä MINKÄLAISEN kuulokkeen haluaa. Vaihtoehtoina voi olla esim. sangallinen tai ilman sankaa oleva kuuloke. Riittääkö minulle edullisempi ratkaisu vai olisiko sittenkin viisasta investoida hieman parempaan versioon ja nauttia mahdollisimman hyvästä käyttömukavuudesta? Hyvin suunniteltua kuuloketta on ilo käyttää vaikka koko päivän, koska sen korvatyynyt ovat asialliset ja ergonomisesti muotoiltu kuuloke ei paina päätä. Keskittyminen itse työhön on tällöin maksimaalista, unohtamatta vastamelukuulokkeiden tuomaa keskittymisrauhaa.
- Duo vai mono vai korvan takaa pidettävä kuuloke? Lähtökohtaisesti voidaan sanoa, että jos työskennellään avokonttorissa tai ympärillä on muuten vain paljon taustamelua, kannattaa valita kuulokkeeksi duo -versio, jolloin häiriötekijät minimoidaan ja äänenlaatu on paras mahdollinen keskustelun molemmille osapuolille. Vastaavasti mono -versio mahdollistaa paremmin esim. työkavereiden kommenttien kuuntelemisen, jos sellaiseen on tarvetta. Markkinoilla on myös korvan takaa pidettäviä malleja, jos halutaan mahdollisimman huomaamaton kuuloke esim. videokonferenssiin.
- Melunvaimennuksen tarve? Työskenneltäessä avokonttorissa taustalla on väistämättä jatkuvaa melua ja hälyä, joka luonnollisesti häiritsee puhelinkeskustelua. Hyvän kuulokkeen mikrofonissa on tänä päivänä erittäin kehittynyt taustamelun vaimennus, joka yhdessä digitaalisen signaalin käsittelyn kanssa takaa kristallinkirkkaan äänenlaadun. Lopputuloksena on vähemmän toistoja, kyselemistä, väärinymmärtämistä ja turhaa ajan hukkaa. Asiakas on tyytyväinen ja työskentely on nopeaa, tehokasta ja selkeää.
- Ovatko kuulokkeet erityisen kovassa käytössä? Call Centereissä kuulokkeet ovat todella kovilla, joten niiden laatu ja kestävyys ovat niinikään tärkeitä valintaperusteita. Rikkinäiset ja heikot kuulokkeet vähentävät toimiston tehokkuutta ja lisäävät henkilöstön turhautumista työhönsä. Pitkässä juoksussa halvat kuulokkeet tulevat usein kalliimmaksi ratkaisuksi, kun niitä joudutaan uudistamaan useammin. Myös Call Centereissä on tärkeätä muistaa, että se on aina yrityksenne käyntikortti – selkeö ääni on ratkaiseva tekijä kun soittaja arvioi yritystänne.
- Lue pienellä painettu teksti. Älä epäröi lukea arvosteluja ja kuunnella kollegoiden suosituksia ja kommentteja heidän käyttämistään kuulokkeista. Tukeudu vain sellaiseen tavarantoimittajaan, joka ei jätä sinua pulaan. Palveleva Carlacom Office Oy auttaa aina asiakastaan mahdollisissa ongelmissa ja antaa teknistä tukea!




